Tanker rundt et nytt barnehageår

Innledning til årsplan 2011/2012

Ettermiddagen 22. juli 2011 begynte jeg på forberedelsene til denne innledningen.

En ettermiddag som for alltid vil sitte i meg, og som for alltid vil være til ettertanke.

Det ble selvsagt ikke mer forberedelse denne ettermiddagen og heller ikke de nærmeste dagene.

Det vil likevel være tydelig at jeg er preget av hendelsen denne ettermiddagen når jeg har skrevet denne innledningen.

Vi som har små barn og unge i hjemmene våre har i årene framover et enormt ansvar for å sørge for at barn får gode og sunne oppvekstvillkår, basert på verdier som: Fred, frihet, trygghet, respekt, toleranse, samhørighet, glede, harmoni og kjærlighet.

Som eier og daglig leder i Soria Moria Barnehagene tar jeg dette ansvaret på alvor, det er naturlig å reflektere over og bli enda tydeligere på verdiplattformen til barnehagene våre.

Det ligger i vårt samfunnsmandat som barnehage og jeg skal sørge for at vi i personalgruppen hele tiden løfter dette opp i våre bevisste tanker.

Viktige spørsmål vi må stille oss er:

Hva er vi er en del av?

Hva står vi for?

Hvem er vi?

Hva ønsker vi å formidle?

Hva ønsker vi å lære bort?

Hvilke energier sender vi ut?

Hva salgs omgivelser skaper vi?

Og hva utøver vi i praksis?

De som kjenner meg godt vet at jeg har latt meg inspirere av og blir inspirert av Guttorm Fløystad. Jeg hadde i juli måned en lang lunsj med ham hvor vi diskuterte og var innom mange temaer og det blir naturlig å hente frem tanker fra denne lunsjen: som barn og oppvekstvillkår, mellommennesklig samspill, etikk og ledelse. Det slår meg igjen hvilke ord som går igjen hos denne kloke professoren: Langsom tid…respekt, toleranse, kjærlighet, ettertanke og fellesskap.

Han sier det fremdeles så enkelt:

Det eneste som er sikkert, er at alt forandrer seg. Forandringstakten øker, den som vil være med, må sette opp farten. Det er dagens budskap. Det kan være nyttig å minne om at våre grunnleggende behov aldri forandrer seg. Det er behovet for å bli sett og verdsatt. Det er behovet for å høre til, for nærhet og omsorg, for litt kjærlighet. Det er det bare langsomheten i mellommenneskelige relasjoner, som kan gi. Skal vi mestre forandringene, må vi derfor gjenerobre langsomheten, ettertanken og fellesskapet. Deri ligger den egentlige fornyelse”

( Guttorm Fløystad )

Jeg vil det skal være en tydelig retning og ledelse for hvordan vår holdning til barn skal være i Soria Moria. Om dette skal lykkes er min evne til å lede gjennom alle lederne våre avgjørende.

Det vil derfor være et kontinuerlig fokus på anerkjennende kommunikasjon.

Hvor det stilles krav til at de voksne har et særskilt ansvar for å være støttende i relasjonene og være gode rollemodeller. Det krever at de voksne er aktive i samspillet med barna, og er bevisst sin kommunikasjon, Det å møte barnet på en respektfull måte, ta barnet på alvor ved å ta barnets perspektiv skal være en grunnleggende holdning hos personalet.” virksomhetsplanen s.15

Det er i relasjon med alle de ansatte som dere foreldre og barna deres, hver dag møter som er avgjørende for hvordan dere opplever Soria Moria.

Atmosfæren i Soria Moria skal være genuin.

Den skal være varm, tydelig, inkluderende og raus!

Barnehagen skal være et godt sted å være, fylt med fred, frihet, trygghet, respekt, toleranse, samhørighet, fellesskap og vennskap, glede, harmoni og kjærlighet. Langsom tid…

Det å bli tatt imot av noen som ser deg, bryr seg, hører, og møter enn, gir en livsmot.

Barnehagen har et stort samfunnsansvar for å danne hele mennesker, og det blir opp til meg og mine ledere å stille krav til alle som arbeider med deres barn, vi må tørre å stille krav, veilede, og motivere slik at alle har et oppriktig ønske om å stadig bli et bedre medmennesker.

Vi er ikke barnas voktere, men deres samarbeids partnere og veiledere.

Vi skal sammen med dere foresatte gi barna deres livsglede, røtter og vinger til å mestre morgendagens samfunn.

Bare på den måten kan vi oppfostre og utdanne en generasjon med egenskaper som freds meglere til best for barn, alle mennesker og samfunnet vi lever i og med.

En verden som er god å være i for barn, er en god verden for oss alle.”

La oss sammen skape ringvirkninger av disse verdiene for våre barn!

Jeg ønsker oss alle lykke til med dette arbeidet, samtidig som jeg ønsker alle

nye og gamle” velkommen til Soria Moria Barnehagene.

Daglig leder /eier

Linda Øygarden

Legg igjen en kommentar

Filed under Ukategorisert

Legg igjen en kommentar

