Tanker etter kvinnedagen

Ja hvordan har vi kvinner det egentlig her i landet sett opp mot kvinner andre steder i verden?
Jeg tenker at jeg er fantastisk heldig som har fått lov å vokse opp i dette landet, være grunder, å drive med det jeg liker aller best og samtidig bidra til det velferdssamfunnet som vi alle er stolt av.
Når jeg leser ordene til Mor Theresa, kjenner jeg stolthet, takknemlighet ydmykhet og tro på fremtiden. Selv om det er et langt stykke å gå for våre medsøstre i andre deler av verden.

Bilde av Mor Teresa er hentet frabloggen til Sta. Sunniva av Selja .

Bilde av Mor Teresa er hentet fra
bloggen til Sta. Sunniva av Selja .

« Det gode du har brukt mange år på å bygge, kan bli ødelagt over natten.- Bygg likevel.

– Hvis du har suksess, vil du kunne få falske venner, og sanne fiender. -Prøv å lykkes likevel.

– Det gode du gjør i dag, vil kunne være glemt i morgen.-Gjør det likevel.

-Gi verden det beste du har, og du vil få tennene sparket ut. -Gi det beste du har likevel.»

Dette er for meg selve symbolet på hva kvinner her i landet og i andre deler av verden gjør daglig på et eller annet nivå. Hvordan kan vi best støtte og heie hverandre frem mot en bedre fremtid.
I samspill med andre mennesker finner dannelse sted overalt, er du bevisst hvordan du vil være med på danne andre mennesker underveis i livet ditt?

Min tolkning av dannelse er slik:

Dannelse er en individuell reise, en prosess som fører til personlig utvikling. Dannelse er evnen til å se seg selv som medlem av et større fellesskap, lokalt, nasjonalt og globalt, og erkjennelsen av at ens egne krefter og talent står i tjeneste for et større, felles gode.

Jeg tror at skal en lykkes som gründer og som menneske er det noen få grunnleggende ting som er gjeldende for oss alle.
Jeg mener at utdanning, kvinners og menneskers rett til å uttrykke seg, demokrati, politisk medbestemmelse og grunnleggende menneskerettigheter må ligge til grunn for at grunnleggende velferd skal finne sted. Det er enkeltmenneske som bidrar til velferd.
Derfor er det viktig hva vi selv bidrar med underveis , hvordan heier vi frem andre mennesker i det daglige samspillet, de menneskene vi møter underveis, i arbeidsliv, i fritiden og i nærmiljøet og samfunnet?

  • Ha tro på deg selv, andre og det du driver med. Tro er den sterkeste drivkraften i oss mennesker.
  • Alt som skjer, har en mening og vi skal lære av det. Mennesker lærer best gjennom å gjøre feil, tenk tilbake på de tre største « tabbene» i livet ditt og du vil se at det er det som kanskje har lært deg mest i livet.
  • Det finnes bare resultater. Vær deg bevisst hvordan du vil benytte resultatet videre.
  • Ta alltid ansvar. Da har du mulighet til å forandre deg og dermed endre resultat.
  • «Kopier og modeller» menneskene rundt deg, og ta i bruk det du har behov for.
  • Menneskene rundt deg er din største ressurs. Sørg for å omgås dem som gjør deg godt.
  • Gjør arbeidet til en lek og vær en berikelse for mennesker du møter på din vei.
  • Engasjer deg og sørg for at det er vedvarende. Lidenskapelig engasjement smitter over på andre, desto større glede for alle. 
  • Ha tro på enkeltmenneske og husk å lære av dem alle underveis, alle du møter kan noe du ikke kan , som du kanskje burde kunne, lær av dem. 

Skal verden og stor samfunnet bli rikere og enkeltmenneskets liv bedre er det slik jeg ser det, helt avgjørende hvordan vi omgås andre mennesker i det daglige samspillet, de menneskene vi møter underveis, i arbeidsliv, i fritiden, i nærmiljøet og samfunnet.
Det igjen fordrer at vi er bevisst vår verdier, holdninger, kommunikasjon, egenutvikling, samhandling, og vi må være bevisst på å få fram det beste i den enkelte.
Det handler om kommunikasjon.
Det handler om hvordan vi kommuniserer med hverandre, oss selv, verbalt og nonverbalt.
Det er kommunikasjonen vår som skaper dannelse og dermed hverdagslykke.
Jeg tør påstå at det er nettopp dette danning er Hverdagslykke.

Vi har alle et ansvar for å bidra til dette, og igjen siterer jeg Mor Theresa.

» Ingen kan gjøre store ting alene, men alle kan gjøre små ting med stor kjærlighet.»

Jeg elsker å bruke meg selv, og leve selve livet og jeg har besluttet å gjøre små ting med stor kjærlighet på vegne av mine medsøstre ute i verden , blir du med?
I vår overflod og suksess må vi aldri miste hjertet vårt underveis…

2 kommentarer

Filed under Linda tenker

2 responses to “Tanker etter kvinnedagen

  1. HERLIG innlegg, tusen takk Linda! Liker at du deler dine tanker!

Legg igjen en kommentar

