En vanskelig beslutning er tatt!

Etter to landsmøteperioder kommer jeg til og tre av som styreleder i Private Barnehagers Landsforbund.
Jeg ble valgt inn som ny styreleder i PBL i mai 2009, og gjenvalgt for to nye år i 2011.
På PBLs Landsmøte på Gardermoen 28. mai kommer jeg til å trekke meg etter fire strake år som styreleder.

En vanskelig beslutning er tatt og jeg synes det er riktig å komme med denne avklaringen nå. Min jobb er nå sammen med resten av styret å fullføre oppdraget PBLs landsmøte ga oss for snart to år siden.

Allerede fredag 22. mars kommer jeg til å være tilstede når Kunnskapsminister Kristin Halvorsen skal legge fram sin presentasjon av Meld.24 (2012-2013) Fremtidens barnehage i departementets lokaler.
Det knytter seg stor spenning til denne meldingen og vi i PBL er klar til å følge den opp.
Barnehagesektoren er i søkelyset for tiden og det gir oss muligheter til å påvirke og få fokus på problemstillinger som er i sektoren.
PBL har 20 års jubileum og vi skal bygge oss opp til å gå inn i et spennende Stortings valgkamp.

Det blir derfor ingen hvileskjær fram til Landsmøtet fordi om jeg har tatt denne beslutningen.

Det har vært fire svært krevende år i PBLs historie. I 2009 arvet styret flertallsregjeringens vedtak om avvikling av statlige øremerkede driftstilskudd.
På landsmøtet skal vi levere fra oss et PBL som gjennom fire år er bygget sterkere og er mer solid enn noen gang, og som hjelper totalt langt flere medlemsbarnehager med til dels svært kompliserte og vanskelige utfordringer innenfor dagens rammefinansieringssystem.
Jeg kommer til å redegjøre ytterlige for dette på landsmøtet i mai.

Samtidig ønsker jeg å understreke nå at denne perioden er et av høydepunktene i min barnehagetid.
Jeg er likevel sikker på at i medlemsmassen er det vel kvalifiserte både eiere og førskolelærere som egner seg godt for styrearbeid i PBL og som i fortsettelsen vil ta godt vare på medlemmenes interesser.
Jeg er trygg på at det kommende styret sammen med en svært dyktig administrasjon sørger for gode rammevilkår til beste for barn, foreldre, ansatte, eier og samfunnet for øvrig også inn i framtiden.

2 kommentarer

Filed under Ukategorisert

2 responses to “En vanskelig beslutning er tatt!

  1. Anne gjertrud Halberg

    Kjære Linda!
    Jeg er kjempestolt over å få være en del av ditt lederteam i Soria Moria Barnehagene. Jeg har fulgt deg i 8 år nå og har med stor glede sett hvordan du personlig har utviklet deg gjennom ditt engasjement og arbeide for bedre barnehager og oppvekstvilkår for barn. Når du nå har tatt beslutningen om å takke nei til vervet som styreleder for PBL, så er jeg trygg på at du fortsatt vil være en markant og positiv pådriver for å bedre vilkårene for å fremme kvaltitet i barnehagene.

    Stå på videre! Vi er med på den eventyrlige reisen videre!

    MvH

    Anne gjertrud Halberg
    styrer
    Soria Moria Barnehage 1 AS

    • Takk Anne for fine og hyggelige ord! Mitt engasjement for barn og unge slutter heldigvis ikke med mitt styreledeverv i PBL.
      Jeg er glad for å ha så dyktige dedikerte styrere i Soria Moria Barnehagene som gir og bidrar sammen med meg.
      Noen sier at veien blir til mens man går, jeg pleier å si at jeg lager veien min dit jeg skal🙂 Vil du være med så heng på!

Legg igjen en kommentar

