Tidlig språkstimulering

Rammeplanen sier:

«Barnehagen må sørge for at alle barn får varierte og positive erfaringer med å bruke språket som kommunikasjonsmiddel, som redskap for tenkning og som uttrykk for egne tanker og følelser. Alle barn må få et rikt og variert språkmiljø i barnehagen.»
 

Rammeplanen er altså svært tydelig på at barnehagene skal arbeide aktivt med barnas språkutvikling. Alle barn skal gis rike erfaringer med fortellinger, sang, regler, høytlesning, dialog og rollespill, og barnehagene skal legge til rette for dette, også for barna som ikke får denne stimuleringen hjemme.
bilde 1
De aller minste barna er avhengig av samspillet med svært sensitive voksne som forstår deres forsøk på kommunikasjon. Tospråklige barn skal ivaretas både i forhold til førstespråket (morsmålet) og andrespråket (norsk). En god språkutvikling er viktig for barn både på kort og lang sikt. Evnen til å bruke språket er avgjørende for hvordan barn kan kommunisere med omverdenen, sette ord på følelser og erfaringer, kommunisere behov, reflektere, medvirke og diskutere med andre. Språk er avgjørende for læring, sosiale relasjoner og vennskap.

 

I virksomhetsplanen for Soria Moria barnehagene, står det:

«Gjennom sansebaserte opplevelser og aktiviteter gir vi barna inntrykk. Ved å bekrefte barnas uttrykk og hjelpe dem til å sette ord på inntrykk og opplevelser, veileder vi barna videre i deres individuelle læringsprosess.»
 

Som voksne bruker vi språket vårt aktivt både verbalt og nonverbalt i samspill med barna mer eller mindre hele tiden, bevisst og ubevisst i et rikt opplevelsesmiljø. Ett av de språklige konkrete virkemidlene vi bevisst har valgt å benytte oss av i barnehagene våre, er Bravo leken. Bravo-leken er en 10 – 15 minutters lek som vi leker sammen med barna fra 1 til 3 år. Målet med leken er å fremme læring og forebygge vansker, ved å bedre den språklige bevisstheten, øke forståelsen og ordforrådet, samt gi barnet motoriske utfordringer og mestringsopplevelser sammen med trygge voksne.
bilde 3
I Bravo leken brukes tre til fire stasjoner med ord– og bildekort som konkretiseres med sanseopplevelser. Mellom stasjonene gjør vi fysiske aktiviteter : Å åle, krabbe, rulle, snurre, fly og henge er en viktig del av Bravo-leken som er med på å gi barnet variert bevegelseserfaring hver eneste dag. Aktivitetene har stor egenverdi og fremmer barnets motoriske utvikling. De fungerer også som avbrekk mellom ord- og bildekortøktene. Fysisk aktivitet sørger blant annet for økt blodsirkulasjon og dypere pust og dermed mer næring til hjernen, noe som kan gi økt konsentrasjon og bedre læringsevne.

Ønsker du å lese mer om bravoleken se her: http://www.bravoleken.no/om-bravo-leken
I barnehagen på Hisøy, har de evaluert arbeidet med Bravo leken.

Evalueringen kan du lese her : http://www.soriamoriabarnehage.no/?page_id=2378

Legg igjen en kommentar

Filed under Ukategorisert

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s